Тема. Оповідання для твоїх ровесників. В.Сухомлинський « Красиві слова і красиве діло»
Мета . 1.Ознайомити з новим твором В.Сухомлинського. Вчити давати характеристику дійовим особам. Порівнювати вчинки персонажів , робити висновки щодо прочитаного .
2. Розвивати зв’язне мовлення , критичне та творче мислення ; вміння цінувати думки інших.
3.Виховувати доброту , чуйність , вміння бачити й творити красу .
Обладнання : підручник « Читанка » О.Савченко , 3 клас , картки із завданнями , портрет В.Сухомлинського , дидактичний матеріал .
Тип уроку : урок вивчення нових знань .
Очікувані результати :
- Уточнять свої знання про красу , з чим дружить краса .
- Зможуть проаналізувати вчинки дійових осіб, дати їм свою оцінку.
- Працюватимуть в групі , прислухаючись до думок інших , та робитимуть свої висновки.
- Відстоюватимуть свою позицію , аргументуючи , чому так .
Хід уроку
І. Організаційний момент .
-Діти, у нас сьогодні незвичайний урок. У наш клас прийшли гості. Давайте привітаємо їх.
Щоб урок пройшов добре, давайте налаштуємося на плідну працю .
Психологічний настрій
Люблю я свій розум , увагу і пам'ять ,
Працює мій мозок і вчусь я старанно .
Сприймаю все нове і мислю критично ,
Учителя слово здійсню я практично
ІІ. Актуалізація опорних знань.
- Мовна розминка. Давайте пповедемо тренувальні вправи для нашого мовного апарату. «Посмішка», «Хоботок», «Комар», «Кінь».
- Гра «Здогадайтеся: про кого або про що я розповідаю».
- Учень, школяр, черговий, третьокласник, син, онук, племінник, пустун - … (хлопчик).
- Чекає, зустрічає, запитує, годує, читає, готує, прибирає, посміхається, виряджає, піклується, стомлюється - … (мама).
- Іде, капає, ллє, мочить, закінчується - … (дощ).
- Мрійник, вигадник, казкар, поет, фантазер - … (письменник).
- Гра «Закінчіть речення»
Байки пише … (байкар).
Вірші складає … (поет).
Казки вигадує … (казкар).
Прозу створює … (прозаїк).
- Хто з названих письменників пише оповідання?
- Що таке оповідання? Чим оповідання відрізняється від казки і вірша.
- Вікторина «З якого це оповідання?»
- Прочитайте «ланцюжки» слів. Пригадайте, в яких оповіданнях ви зустрічали ці персонажі і предмети.
- Учитель, директор, клас, горбатенька … (Горбатенька дівчинка»).
- Яринка, мама, маленька сорочечка … («Як же все це було без мене?»).
Учителька Катерина Іванівна, учні, голубе небо, Валя … («Я хочу сказати своє слово»).
- Марійка, Миколка, Лариса, піжмурки … («Про що дума Марійка»).
- Сергійко, Петро, Максим, Гриць, квітка … («Сергійкова квітка»).
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
- А об’єднує усі ці оповідання ім'я видатного педагога, прекрасного письменника Василя Олександровича Сухомлинського. Саме із ознайомлення з його читацькою скарбничкою ми почнемо вивчати новий розділ.
- Прочитайте як він називається.
- Так «Оповідання про справи твоїх ровесників».
- Хто такі ровесники?
- Про що може йти мова у творах для ровесників?
- У цьому розділі ми познайомимося із творами відомих нам авторів і авторів досі для нас невідомих. Усі твори про ваших ровесників і для ваших ровесників, про їх справи, вчинки добрі і недуже.
ІV. Ознайомлення з життєвим і творчим шляхом В.О.Сухомлинського.
1. Працює дослідницьке бюро:
1 дослідник. Народився В.О. Сухомлинський 28 вересня 1918року в с. Василівці на Кіровоградщині в родині бідного селянина.
2 дослідник. У 1933 році Василь закінчив семирічну школу. Однокласники згадували, що у Василя був чудовий характер. Він був енергійним, життєрадісним хлопчиком, дуже любив читати твори Т.Шевченка, П.Мирного.
3 дослідник. Закінчив Кременчуцький педінститут і працював учителем української мови і літератури, був завучем.
4 дослідник. У 1941 році, коли розпочалася війна, Василь Олександрович пішов на фронт. Але довелося воювати недовго, бо був двічі поранений і довго лікувався.
5 дослідник. У 1948 році Василь Олександрович стає директором Павлиської школи
Я хочу ще додати. Понад тридцять п'ять років працював Василь Олександрович учителем і директором школи. Тридцять два роки вів педагогічний щоденник, у якому записував свої спостереження за поведінкою дітей. Твори
Сухомлинського видані 53-ма мовами світу. Країни, де видавалися твори, це: Білорусь, Грузія, Молдова, Німеччина, Китай, Польща та інші. Сухомлинський – заслужений учитель України. За свою працю мав багато державних нагород. У 2003 році вийшла ювілейна монета України «В.Сухомлинський» вартістю 2 грн., кількістю 30000 штук.
2.Ознайомлення із статтею «Василь Сухомлинський» (про нього).
- Яким незвичайним учителем був В.Сухомлинський, дізнаєтесь, прочитавши про нього статтю (с.66)
Учні читають мовчки. Потім дають відповіді на запитання вчителя.
- Кому Сухомлинський присвятив усе своє життя? (дітям)
- Що робив він у Павлиській школі? (директором)
- Що намагався відобразити у своїх творах?( спостерігав за життям дітей)
Знайдіть яке слово тут заховалось
К о д а р т с а
2.Мозковий штурм
( Це те , що приємно і подобається всім людям , все те добре і прекрасне , що оточує нас і викликає радість)
У світі навколо нас існує стільки краси , хоча інколи ми її зовсім не помічаємо .
- А як ви думаєте , що може бути красивим ?
- У людини все повинно бути прекрасним і думки, і почуття , і слова , і вчинки .
VІ. Опрацювання нового матеріалу.
- Передбачення за ключовими словами .
- А тепер уважно подивіться на слова і передбачте , про що буде наше сьогоднішнє оповідання.
- Дощ
- Хлопці
- Незнайомець
- Співчували
- Допоміг
- Чим відрізняється співчуття від допомоги ?
- Яку б назву ви придумали до оповідання ?
- Оповідання В.Сухомлинського має назву« Красиві слова і красиве діло» . Чи справдилося ваше передбачення ми зараз і перевіримо .
- Опрацювання твору В. Сухомлинського .
- читання твору вчителем або сильним учнем.
- Де і коли відбуваються події , описані в творі ?
- словникова робота
- Які слова були не зрозумілими
Вправа на миттєве сприйняття слів.
Слова на картках-блискавках: її, в цей, суху, мокру, гарні, красиві,негода, хатина, хатинка.
- Яке слово найменше з прочитаних? Які запам’ятали слова-антоніми? А синоніми? Продовжіть їх ряд (Чудові, прекрасні).
- У тексті ви зустріли слово негода . Яким словом його можна замінити ?
Фізкультхвилинка
- Вправа « Ми одна сім”я»
- Повторне читання оповідання «ланцюжком».
- Скільки дійових осіб у творі?
- вибіркове читання
- Знайдіть в оповіданні слова , які пояснюють подані вислови :
Небо затягло хмарами -… захмарило
Дуже сильний дощ -… ллє, мов з відра
Дуже мокрий -… як хлющ
- Прочитайте слова хлопців із оповідання . Чи можна сказати, що їх слова були красивими ?
- Про яке красиве діло говориться в тексті ? Прочитайте .
Гра «Розвідники»
- Знайдіть у тексті порівняння. Що автор хотів ними підкреслити?
Робота з ілюстрацією до оповідання.
- Розгляньте малюнок до твору . Знайдіть і зачитайте уривок тексту , який зобразив художник .
- читання по замовленню ( по 1 реченню)
- що це за маленька хатинка стояла серед поля? Прочитайте.
- Чому хлопці опинилися в ній ? Що вони побачили?
- Який вигляд був у незнайомого хлопчика ?
- Що йому сказав перший хлопчик? Що промовив другий? Прочитайте ці слова.
- Чи можна сказати, що слова цих двох хлопчиків красиві?
- Що зробив третій хлопчик?
- Поміркуйте, що змоклому хлопчику було в цей момент потрібніше красиві жалісливі слова чи сухий одяг?
- У яких словах оповідання висловлено його головну думку?
- Що автор хотів показати вам вчинками героїв?
Групова робота
Вправа « Сенкан»
Підсумок уроку
1. «Звернення до автора»
- Якби Василь Сухомлинський був живий і зараз стояв перед вами, що б ви йому сказали після того, як прочитали його твір «красиві слова і красиве діло…»
2. Рефлексія.
а) «Хвилинка роздумів»
- Який урок ви для себе взяли з цього оповідання? Заплющить очі і поміркуйте, чи можете ви самі назвати себе «справжнім другом»? чи не завинили ви перед своїм другом? Може в когось з вас є привід попросити у свого кращого друга пробачення?
Гра «Закінчи речення»
Сьогодні урок навчив мене…
Прочитане оповідання спонукає мене…
Найцікавіші завдання на уроці…
VІІІ. Домашнє завдання.
Скласти розповідь за темою «Гарні не красиві слова, а красиві діла. Дібрати прислівя, співзвучні з темо
І все ж, діти, я хочу сказати останнє слово.
Найголовніше – це жити для інших , допомагати їм , підтримувати в горі і в радості .
Хай тепло ваших сердець зігріває всіх — і рідних, і друзів, і навіть незнайомих людей.
Вчитель Безпала О.В. |